perjantai 27. heinäkuuta 2018

Matkareitti

Matkareittimme alkaa olemaan pikkuhiljaa selvillä, ja onhan matkan alkuunkin enään viikko. Kazakstanin karsiuduttua passi asioiden takia pois, jää meille pari extra päivää vietettäväksi jossain muualla. Edellisten reissujen tapaan tulee tälläkin matkalla melko reippaita ajopäiviä. Yksi päivä on meille melko maksimi olla paikallaan.


Matkasuunnitelma kirjoitettiin kohtuullisen tarkaksi, mutta tarkasti sitä emme aio noudattaa. Aikaa on käytettävissä kuitenkin vain neljä viikkoa, joten on hyvä suunnilleen tietää mihin asti on mahdollista ajaa. Suunnitelmaan saatiin täytettä vain kolmelle viikolle, joka sisältää neljä päivää paikallaan oloa. Eli viikon verran voimme törsätä mihin haluamme.

Lähtöpäiväksi on asetettu perjantai 3. elokuuta. Eli kauaa ei viitsi töiden päätyttyä kotona makoilla. Samana iltana on tarkoitus käydä Jalo-koiran edellisessä kodissa Haminassa, jonka lähistöllä yövymme. Seuraavana aamuna rajan yli.

Tältä matka näyttää paperilla:


3.8. Koti -  Virojoki                                                                      170km
4.8 Virojoki - Pietari, Venäjä                                                        211km
5.8 Pietari – Moskova, Venäjä                                                     709km
6.8 Moskova, Venäjä
7.8 Moskova, Venäjä – Voronež, Venäjä                                     517km
8.8 Voronež, Venäjä- Rostov-na-Donu, Venäjä                           564km
9.8 Rostov-na-Donu, Venäjä – Pjatigorsk, Venäjä                      505km
10.8 Pjatigorsk, Venäjä - Stepantsminda, Georgia                      241km
11.8 Stepantsminda, Georgia - Tbilisi, Georgia                          393km
12.8 Tbilisi, Georgia
13.8 Tbilisi, Georgia - Mingəçevir, Azerbaidžan                        295km
14.8 Mingəçevir, Azerbaidžan - Baku, Azerbaidžan                  319km
15.8 Bakun kuvernementti, Azerbaidžan
16.8 Bakun, Azerbaidžan - Derbent, Venäjä                               263km
17.8 Derbent, Venäjä - Astrakhan, Venäjä                                   650km
18.8 Astrakhan, Venäjä - Volgograd, Venäjä                               423km
19.8 Volgograd, Venäjä - Alekseyevka, Venäjä                           574km
20.8 Alekseyevka, Venäjä - Kazan, Tatarstan                              484km
21.8 Kazan, Tatarstan
22.8 Kazan, Tatarstan - Nižni Novgorod, Venäjä                        389km
23.8 Nižni Novgorod, Venäjä - Jaroslavl, Venäjä                        392km
24.8 JaroslavlVenäjä - Tšerepovets, Venäjä                                 256km
25.8 Tšerepovets, Venäjä - Pietari, Venäjä                                   539km
26.8 Pietari, Venäjä - Koti                                                            378km

                                                                    Yhteensä                  8272km


Muutama reippaampi ajopäivä tuonne näyttäisi osuvan. Näitä voidaan hyvin jakaa kahdelle päivälle, sekä ottaa sopivissa paikoissa huoltopäiviä. Noin viikon välein on tarvetta pestä pyykkiä (seuraavaan autoon olen pyykkikoneen jo suunnitellut :)) muuten ei ole tarvetta kuin tankata vettä, ruokaa ja dieseliä.

Venäjän puolella ainoat kohteen joihin on suunniteltuja pysähdyksiä, ovat suuremmat kaupungit, varsinki Kazan, jota itse odotan eniten. Georgiasta ja Azerbaizanista mielenkiintoisia kohteita on helpompi löytää. Jotenkin vaikealta tuntuu ylipäätään kaivaa tietoa Venäjän omatoimimatkailusta Pietarin ja Moskovan ulkopuolella. Toivottavasti matkastamme saadaan tännekin jotain ehkä jopa muillekin hyödyllistä tallennettua, tulevia reissuja varten.

Jos tiedät käymisen arvoisia kohteita, tai upeita maisemia matkamme varrelta, kerro niistä meille!


PS. Matkaa suunnitellessa, ja siitä lähipiirin kanssa keskustellessa, olemme kohdanneet todella vahvoja, ja lähes poikkeuksetta negatiivisiä ennakkoasenteita. Netin keskustelupalsoiltakin on vaikea löytää negatiivisten kommenttien seasta oikeasti hyödyllisiä, ja ihmisten itsensä kohtaamia kokemuksia Venäjän matkailusta. Innolla jäämme odottamaan onko suuri naapurimme todella maineensa veroinen.

Muistetaan pitää mieli avoimena, mutta kuitenkin järki päässä maailmalla liikuttaessa!

lauantai 21. heinäkuuta 2018

Matka lähenee

Alunperin tarkoituksena oli lähteä matkaan jo heti kesäkuun alussa, mutta työtilanteen takia lomat siirtyivät elokuulle. Vasta jälkikäteen tajusimme, että Venäjällä pelataan kesä-heinäkuussa jalkapallon MM-kisat, emmekä todellakaan halunneet kiertää itä-naapuriamme pahimpaan mahdolliseen turistiaikaan. Kävipä tuuri.

Alkuperäinen suunnitelma ajaa Venäjän läpi Georgiaan, sieltä Azerbaizaniin, ja paluumatkalla pieni koukku Kazakstaniin joudutaan perumaan Kazakstanin osalta. Tämä reitti olisi pitänyt sisällään kolme saapumista Venäjälle. Venäjän viisumi on saatavilla yksikerta-, kaksikerta- tai vuoden monikertaviisumina. Vuoden monikertaviisumin vaatimuksena on passin voimassaolo puoli vuotta viisumin päättymisen jälkeen. Tämä ei valitettavasti kohdallani toteutunut, emmekä halunneet alkaa tilaamaan uutta passia. Jääköön Kazakstan seuraavaan kertaan.

Viisumit meille toimitti Russian Expert Helsingin töölössä. Paikassa palvelu oli jälleen kerran mahtavaa, ja meidän tekemät virheet viisumianomuksissa korjattiin asiantuntevasti.

Edellisestä reissusta perheemme on kasvanut yhdellä koiralla. Mukana kulkee nykyään myös kohta kaksi vuotias dalmatiankoira Jalo. Koirien kanssa matkustaminen, myös EU-alueen ulkopuolelle onnistuu hyvin, kunhan hoitaa rokotukset ja paperit riittävän ajoissa kuntoon. Jo viime kesänä Julieth teki ison työn selvitellessään vaatimuksia eri maihin. Tänä vuonna sama selvitys rumba on jatkunut. Valitettavasti koirien matkustamisesta ei ole kovin hyvin perillä eläinlääkärit, eikä myöskään Elintarviketurvallisuus virasto eli Evira. Evira muunmuassa eräässä sähköpostivastauksessaan viittasi lähteeseen https://www.pettravel.com/ . Julkaisemme myöhemmin  kokonaan oman postauksen rokotusrumbasta.

Eu-alueen ulkopuolelle suuntautuvissa matkoissa pitää ottaa huomioon myös vakuutukset. Varsinkin Venäjän puolella kaikki vakuutukset eivät ole voimassa. Tämä on syytä tarkistaa omalta vakuutusyhtiöltä. Meidän liikennevakuutuksemme on voimassa länsi-Venäjällä, mutta ei Georgiassa.  Georgian liikennevakuutuksen saa ilmeisesti ostettua rajalta. Sen näkee sitten. Kuulisimme mielellämme teidän omakohtaisia kokemuksia vakuutuksista maailmalla.

Reittisuunnitelmamme on karkeasti jo käyty läpi. Tänä vuonna näyttäisi tulevan noin 8500 kilometriä, ja kolme maata. Joidenkin lähteiden mukaan reissumme eteläinen kääntöpiste on Aasian puolella! Seuraavassa postauksessa esitellään matkareitti tarkemmin.









Forrest Gump

MAN FAE 9.136, vm.1986. Neliveto, alennusvaihteisto, keskitasauspyörästön lukko, taka-akselilla tasauspyörästön lukko, voimanulosotto johon kytketty 2 hydraulipumppua, hydraulitoiminen Warn vinssi edessä, hydrauliikan ulosotto takana.

Moottori on huima 5,7l vapaasti hengittävä 136 hevosvoimainen diesel. Vaihteisto on VW:n valmistama 5-vaihteinen.

Auto on MANnin ja VW:n yhteistyössä valmistama, ja volkkaria tuossa on vaihteisto ja sympaattinen ohjaamo.


Sattumalta löysimme automme talvella 2016-2017 offipalsta.com sivustolta. Ennestään emme olleet suunnitelleet mitään tälläista, mutta sain ylipuhuttua vaimon, ja kävimme katsomassa autoa. Auto oli surullinen näky tyhjine renkaineen ja kasvustosta vihertävine maalipintoineen seistyään 6-8 vuotta lähes täysin käyttämättä.
 Tarkempi tutkiminen kuitenkin paljasti auton olevan päällisin puolin tarkasteltuna yllättävän hyvä kuntoinen, sekä ilmeisen vähän ajettu. Mittarilukemakin oli vain 75 000. Työn puolesta olen ollut tekemisissä sähköyhtiöiden kaluston kanssa, ja pääsääntöisesti niillä ajetaan todella vähän. Päätimme, että emme hylkää autoa, vaan pyysimme avaimet, jotta pääsisimme kokeilemaan toimiiko se ylipäätään. Kuskin ovesta ei päässyt toimimattoman lukon takia sisään, joten kapusin apparin puolelta kuskinpaikalle. Avaimet virtalukkoon, pitkä hehkutus, ja muutaman sekunnin pyörityksellä auto hörähti käymään! Moottori tuntui toimivan nätisti, rattia ei voinut kääntää kun se potki käsille rajusti, rengas oli tyhjä, eikä peruutusvaihde kytkeytynyt. Näin ollen, emme päässeet koeajolle, mutta teimme silti autosta rohkean tarjouksen, ja kas, löimme kättäpäälle!


MAN FAE 9.136 Auton ostohetkellä. Marraskuuksi kesäiseltä näyttää



sunnuntai 20. toukokuuta 2018

Matkan suunnittelua

Edellisen, Mustalle merelle suuntautuneen matkan jälkeen ajatukset suuntautuvat seuraavalle merelle uuden uintikokemuksen toivossa.

Kesän 2017 matka oli extempore, ilman sen suurempia suunnitelmia. Halusimme vain kokea mustanmeren. Kertomus matkasta löytyy täältä.

Tänä kesänä on yritetty edes hieman suunnitella, mutta muiden matkakertomuksen vähyys yllätti. Matkamme suuntautuu halki Venäjän Kaukasusvuorten yli Georgiaan, Azerbaidžaniin sekä mahdollisesti myös pika visiitille Turkkiin ja Kazakstaniin.

Matkaa teemme Forrest Gumpiksi kutsumallamme matkailuauto vanhuksella. Autosta lisää voit lukea täältä.







maanantai 5. kesäkuuta 2017

Ensimmäinen koeajo/matka/yö MANnilla

MAN saatiin viimein katsatettua. Olimme varanneet laivaliput Helsinki - Tallinna jo ennen hyväksytty-leiman saamista katsastuksesta. Auton pikainen pakkaus (meillä ei ollut mitään hajua mitä tarvitsisimme) ja kavereiden moikkaamisen jälkeen ajoimme satamaan. Ennen tätä hetkeä olimme testanneet autoa yhden maastoajopäivän verran, sekä maantiesiirtymää noin sadan kilometrin verran. "Lähdetään kokeilemaan mihin päästään", tuumasimme, ja ajoimme laivaan. Jouduimme jättämään koiramme Arnoldin autokannelle auton hyttiin, ja itse painelimme laivan keularavintolaan. Ruokailu sujui hiljaisissa merkeissä, ja laivan kannella katsellessamme taakse jäävää Helsinkiä, alkoi askarruttamaan, että mihin taas joudummekaan. Kunnollista matkasuunnitelmaa ei ollut, emme olleet yöpyneet autossa, vanhan auton toimintavarmuus mietitytti, ja niin edelleen. Itse olen nuoruuteni kesät matkustanut vanhempieni kanssa ympäri eurooppaa matkailuautolla, joten täysin uudesta harrastuksesta ei sentään ole kyse.



Helsinki pilkottaa horisontissa.


Saavuttuamme Tallinnaan, päätimme ajaa kaupungin ulkopuolelle, ja etsiä rauhallisen rekkaparkin jossa yövymme. Karttaa meillä ei ollut, emmekä halunneet GPSää käyttää. Seurasimme siis Puolalaista rekkaa, nehän varmaan ajaa kohti etelää, jonne mekin ilmeisesti menemme. Muutaman kymmenen kilometriä kaupungin ulkopuolella pysähdyimme huoltoaseman pihaan, muiden rekkojen väliin. Pienen kävelyretken jälkeen sateen ropistessa kattoon, nukahdimme välittömästi. Matkamme oli alkanut.



Ensimmäinen yö. Jossain Tallinan eteläpuolella.
Lounastauko tietyömaalla Etelä-Virossa.


Seuraava aamu oli myöhäinen, kuten kaikki muutkin aamut seuraavat kolme viikkoa. Muut rekat olivat häippässeet jo aamuvarhaisella, ja saimmekin kaikessa rauhassa tarkastaa auton ja jatkaa matkaa. Viron, Latvian ja Liettuan maaseutua tai kaupunkeja emme halunneet alkaa sen kummemmin tutkimaan, vaan teimme matkaa reippaalla vauhdilla. Ajoimme Latviaan. Ennen Riikaa pysähdyimme uimaan Riianlahdelle. Ensimmäiset sykähdyttävät kaupunkiajot koettiin Riikassa. Isohkolla autolla ensimmäistä kertaa kaupungissa Baltian maille tyypillisellä ajotyylillä varustautuneiden paikallisten kanssa, en tykännyt. Riikasta jatkettiin Liettuaan, jossa pyörimme muutaman tunnin Kaunasissa.

Riianlahden hiekkarannat.

Arnold kävi testaamassa veden lämpötilan.


Liikennekulttuurin kokoajan villiintyessä saavuimme Puolaan, jossa tarkastimme Varsovan. Aikataulu puski päälle, olinhan luvannut Juliethille vieväni hänet Mustanmeren rannalle uimaan. Puolasta ukrainaan, pienen kaistasekoilun ja peruuttelemisten jälkeen TIR-jonoon. Virkaintoinen tullimies halusi  nähdä ajokorttini, en löytänyt sitä. Alkoi tiukka keskustelu aseistetun rajavirkailijan kanssa. Kiireessä olimme ottaneet väärän rekisteriotteen mukaan. Otteessa oli edellisen omistajan nimi... Puolin ja toisin tivasimme, ja välillä äänentasokin nousi. Kun meiltä vaadittiin rahaa sakkoon, totesimme olevamme rahattomia. Sakon maksaminen käteisellä nopeuttaa matkamme jatkumista, totesi ärtynyt virkailija. Meillä on aikaa, vastasin, ja otimme aurinkotuolit pihalle autosta. Loppuratkaisuna oli, että tullimies pysäytti Ukrainalaisen pariskunnan, ja käski miehen ajaa meidän auto Ukrainan puolelle. Julieth meni rajan yli pariskunnan rouvan kanssa. Todella ystävällinen ja avulias pariskunta opasti meidät mielenkiintoisen tullausjärjestelmän läpi, ja pääsimme Ukrainan rajalle odottamaan. Pariskunta kutsui meidät kotiinsa Kiovaan vierailulle, ja he antoivat hyviä vinkkejä tulevia kommelluksia varten. Ukrainan tulli oli kovin neuvosto-henkinen. Juoksimme luukulta toiselle, saimme erivärisiä lappuja, ja odottelimme seuraavalle luukulle pääsemistä. Viimeisellä luukulla virkailija ei hyväksynyt Trafin sivuilla olevaa auton rekisteriotetta, vaan vaati saada paperisen. Paikalle kutsuttiin nuorehko upseeri. Upseeri pyysi meidät mukaansa, ja seurasimme häntä betoniseen rakennukseen, jossa vanhempi rouva tulosti Trafin sivuilta meille rekisteriotteeen. Paperin tulostaminen olisi maksanut, mutta kun meillä ei ollut käteistä, maksoi upseeri omasta pussista rekisteriotteeemme, ja toivotti tervetulleeksi Ukrainaan.

Suuntasimme kohti Lviviä. Ensimmäisessä yöpaikassa piti koira ulkoiluttaa tien toiselle puolella, huoltoasemalla olevien kulkukoira laumojen vuoksi. Seuraavana päivänä shoppailimme tuliaisia hetken paikallisessa kauppakeskuksessa, ja etsimme hotellin josta vuokrasimme suihkun. Länsimaalaistuneen Lvivin jälkeen tienviitat muuttuivat kyrilisillä-aakkosilla kirjoitetuiksi, ja Baltiasta ostamamme halpa tiekartta ei enään kyennyt opastamaan meitä. Eksyimme useaan otteeseen, seikkailimme välillä lähes kävelyvauhtia edeten pitkin 1800-lukua muistuttavaa maaseutua. Aina kun pysähdyimme kysymään tietä, saimme kielimuurista huolimatta paljon apuja ystävälisiltä ihmisiltä. Lähtipä kerran yksi papparainen polkupyörällä näyttäämään oikean risteyksen.
Yövyimme Ivano Frankivskin laitamille vartioidussa rekkaparkissa.


Kauppakeskus Ukrainassa. MAN oli aina helppo löytää parkkipaikoilta.



Romania, upeaa maaseutua, jossa yleisimpänä kulkuneuvona toimi hevoskärryt. Viimein Mustallamerellä. Jäämme pariksi päiväksi Constantaan leirintäalueelle. Lepäämme, uimme ja huollamme kalustoa. Jatkamme matkaa kohti Bulgariaa. Mangalia, Varna, Sunny beach, Burgas. Upeat maisemat, mutta täysin turistikeskuksia kaikki. Käännymme Burgasissa kohti Sofiaa. Bulgarian läpiajo menee rutiinilla. Aurinko paahtaa, ja matka taittuu hitaasti mutta varmasti. Sofiassa seikkailemme kaupungilla, tänne voisi tulla toistekin. Sofiasta emme löytäneet ulos ilman GPSään turvatumista.

Leirintäalueen ranta Constantassa.



Matka jatkuu. Makedonia, maa josta emme tiennet mitään ennen matkaa. Upeat maisemat, ystävälliset ihmiset, paahtava aurinko. Matkaa kertynyt jo vajaa 4000 kilometriä. Teknisesti auto on toiminut loistavasti. Ainoastaan muutaman kerran olen joutunut putsaamaan polttoainelinjaston epäpuhtauksien vuoksi. Ajelimme läpi vuoristoisen Makedonian, ja saavuimme iltahämärissä Albanian rajalle. Rajaylitys sujui helposti, ja seuraavalla huoltoasemalla kysyimme ajo-ohjeita päihtyneeltä huoltoasemayrittäjältä. Kielimuurista huolimatta kävimme mukavan juttutuokin, ja totesimme että Píndos-vuoriston ylittäminen kestää autollamme noin 6 tuntia. Ennakkoluulojemme (eihän niitä saisi olla) perusteella teimme päätöksen, että emme jää vuoristoon yöksi, vaan jatkamme läpi yön kohti Adrian merta. Tie vuoriston läpi oli kapea, ja paikoin tulvavesien tuhoama. Kaiteita ei ollut. Tietä reunusti useat kymmenet, ehkä sadat menehtyneiden autoilijoiden muistomerkit. Onneksi oli pimeää, ja emme nähneet alas rotkoon. Jossain vaiheessa meidät ohitti usea autokunta, joista miehet roikkuivat ikkunoista ulkona, ja heiluttivat sinisiä ja punaisia lippuja. Eräässä pienessä kylässä tie oli tukittu autoilla. Joka puolella miehet, ja vain miehet, huutelivat ja heiluivat lippujen kanssa. Lähestyessämme umpikujaa, autot onneksi siirtyivät pois edestä, ja saimme jatkaa matkaa turvallisin(?) mielin. Painoimme ovet lukkoon. Varhain aamulla saavuimme kaupunkiin nimeltä Shkodër. Täällä, kuten monessa muussakin paikassa huoltoaseman työntekijä nukkuu asemalla. Herätimme työntekijän vain kysyäksemme saammeko yöpyä pihalla. Saimme.

Selfie Montenegrossa.



Polttoainelinjan putsausta. Likainen polttoaine aiheutti muutamia auton hyytymisiä.


Aamu valkeni paahtavana, ja edellisen yön jännitys oli poistunut. Kiertelimme pitkin kaupunkia, ja muiden tapaan aiheutimme kaaosta liikenteessä harhailemalla ja tekemällä u-käännöksiä. Ystävällisten ihmisten avulla pääsimme ulos kaupungista, ja käännyimme kohti pohjoista.
Huoltoasema yöpymisen jälkeinen aamu Shkodërissa.
Arnold vilvoittelee Albaniassa.



Kroatia, Dubrovnik. Pidämme huoltopäivän mukavalla leirintäalueella. Jatkamme matkaa, aikataulu painaa päälle. Bosnia ja Hertsegovina. Taas Kroatia. Paahtavan kuuma. Unohdamme tankata, moottoritiellä loppuu polttoaine. Varakanisterien turvin pääsemme jatkamaan. Slovenian läpi, Italian upeassa Triestessä uimapaussi ja ruokaa. Matkaamme kohti Alppeja. Manner-Eurooppa ajateltiin vain pakollisena läpiajona. Itävallasta ostetaan kallis tietullilaite, ja matkaamme läpi Alppien. Saksan puuduttavat moottoritiet, ja loputtomat rekkajonot. Kaikki rekkaparkit aivan tupaten täynnä. Münchenissä pidämme vapaata. Seikkailemme polkupyörillä ympäri kaupunkia, kunnes eksymme, ja Juliethin pyörästä puhkeaa rengas. Talutamme pitkän matkan takaisin autolle. Saksassa on muuten aivan käsittämätön polkupyöräkulttuuri, tai sitten minä en vain tunne sääntöjä. Sain useat Schaisse-huudot matkalla.


Huoltopäivä Dubrovnikissa.

Trieste, Italia.
Itävalta. Sinertävä alppijoki.



Pohjois-Saksan rajakaupungissa käymme shoppailemassa, ja jatkamme Tanskaan. Kiertelemme hiekkarantoja pitkin, ja yövymme todella kovassa myrskyssä satama-alueella. Teemme pientä auton huoltoa ennen Kööpenhaminaa, ostamme todella kalliin (lähes 120€) maksavan siltaluvan, ja jatkamme Ruotsin puolelle. Siskoni perheinee asuu Malmössä. Kiertelemme kauppakeskuksessa, ja nautimme siskoni miehen tekemän mahtavan illallisen. Ruotsin läpiajo sujuu rutiinilla. Tilasimme laivaliput Tukholma - Turku, ja nautimme polkagrisiä. Tukholman laitamilta viimeiset tuliaiset, ja laivalla yli Suomen puolelle.

Turusta jatkamme vielä pikkuteitä pitkin Savonlinnaan, jossa äitini on kotipaikallaan lomailemassa. Parin päivän lepo tutussa ja turvallisessa ympäristössä tekee hyvää. Oli aikaa ynnäillä matkan tapahtumia, ja aloittaa seuraavan matkan suunnittelu.

Matkan saldona oli kolme viikkoa, 18 maata, 10 000 kilometriä ja lukuisia u-käännöksiä. Kaiken kaikkiaan mahtava koeajo MANnille. Nyt tiedämme paremmin mitä autolta vaadimme. Jos jotain voisi tehdä toisin, olisimme varanneet matkaan aikaa pari kuukautta.

Kartan reittiin tuli lisänä lähes 2000 kilometriä hyörimistä ja pyörimistä eri kaupungeissa.